Nečakajte na zázraky, naplňte si svoje sny

Mnoho ľudí, ktorí sa necítia dobre, majú veľký problém rozlišovať, čo je dôležité a čo nie. Potom riešia hlúposti a opomínajú cenné veci. Na ceste za úspechom je veľmi dôležité, možno najdôležitejšie mať stanovené ciele a zároveň mať aj predstavu, pomocou ktorých činností a postupov sa dajú dosiahnuť. Neoddeliteľnou zložkou úspechu je nepochybovať o svojom cieli, mať húževnatosť a vytrvalosť.  

Je jedno, koľko máte dnes rokov, tie najlepšie roky máte vždy pred sebou! Ak si ich takými spravíte. Buď sa zmenšujete alebo sa zväčšujete. Buď rastiete alebo upadáte. Neexistuje stav, v ktorom sa firma (alebo jej pracovník) nemení. To by bola iba ilúzia. Často hovoríme: „No, nie je to zlé, veď som niečo dosiahol a nejako žijeme, aj keď nerastieme.“ Skutočnosť je tvrdšia. Pravda je taká, že buď idete hore alebo dole. Ak sa nezlepšujete, tak sa zhoršujete. Je jedno, ako vysoko dnes ste, ak nepôjdete hore, tak pôjdete dole. Preto nezaspite na vavrínoch a neustále pracujte na svojom raste. To je jediný bezpečný spôsob, ako dlhodobo úspešne prežívať. Platí to pre firmu aj jednotlivca. Vždy si stanovte, v čom sa dnes zlepšíte. Zvýšim obrat? Alebo zisk? Viac kompetencií? Viac vedomostí? 

Ako začať? Stanovte si dobrý cieľ! Čo by ste chceli dosiahnuť o päť, alebo ešte lepšie, o desať rokov? Čo by ste chceli mať? Čo budete vtedy robiť? Akí by ste chceli byť o desať rokov? Stanovte si váš cieľ – to nikto neurobí za vás. Ak si vy nestanovíte žiaden cieľ, tak nič nedosiahnete. Mimochodom, hlavnou príčinou, prečo ľudia nedosahujú žiadne ciele je to, že si žiadne nedajú. Nikdy nebudete mať to, čo vy sami naozaj nechcete alebo neustále spochybňujete.

Stanovte si dobré ciele

Napíšte si teda svoj cieľ. Opíšte čo najpresnejšie to, ako vidíte seba, svoju rodinu, svoju prácu, svoj majetok, svoje zdravie, svojich priateľov, proste opíšte všetko, čo je pre vás dôležité mať o pár rokov. Opisujte to, čo sa vám páči, čo je želané, potrebné, čo podporí život vás a vašich blízkych a neuškodí prežitiu iných ľudí či prírody.

Skutočne viete snívať?

Je prekvapujúce, ako málo ľudí vie snívať. Vy sa preneste v čase dopredu a čo najpodrobnejšie opíšte, čo vidíte v situácii, keď ste už dosiahli svoj cieľ, ktorý už existuje vo vašej mysli. Napíšte, ako to raz bude, či by mohlo byť. Budúcnosť opisujte v prítomnom čase, akoby ste už boli tam. Opíšte každý detail, na ktorom vám záleží. Čo nenapíšete, nechávate na náhodu. Píšte a kreslite na papier, nenoste svoje sny iba ako úvahy v mysli.

Každý sen sa dá dosiahnuť, ak k nemu kráčame po schodíkoch. A prvým krôčikom je to, že dokážeme svoje nehmotné myšlienky nakresliť vo forme obrázku alebo textu na skutočný papier. Potom tú vec alebo situáciu aj skutočne vytvoríme. Možno to potrvá roky, možno mesiace a možno prekvapíte sami seba, ako sa rýchlo plní sen, ktorý sa včera zdal neuveriteľný. Najlepším priateľom manažéra je preto pero a papier a nie kladivo či sústruh. To patrí do rúk robotníka.

Húževnato zdolávajte prekážky

Nikdy sa svojho sna nevzdávajte. Buďte vytrvalý a zdolávajte trpezlivo každú prekážku jednu po druhej. Nikdy na svoj sen nezabudnite. Stále si pripomínajte, kam idete a prečo tam idete. Nakreslite si svoj sen na nástenku a každý deň sa naň pozerajte. Dnes žijeme sen včerajška a dnes snívame sen, ktorý bude zajtra našou skutočnosťou.

Firma, ak sa chce niekam dostať, sa musí riadiť pomocou cieľov. V dobrej firme šéf dopredu stanoví  nielen ciele, ale aj cestu k ich dosiahnutiu. V reči firemnej sú to účely práce, pracovné postupy či smernice, dodržiavanie ktorých nás do toho cieľa privedie. 

Predstavte si firmu, kde sa neplánuje a akcie prebiehajú náhodne. Potom musia vymýšľať a konať mimoriadne akcie, ktoré sú pre firmu nebezpečné a ich neustále vykonávanie raz firmu zničí. Nič viac nerozhádže firmu, ako nepripravené a nepremyslené akcie. Možno sú prezentované ako úžasné a záchranné, ale v skutočnosti bránia vykonávať bežnú produkciu, narúšajú normálnu komunikáciu a tým zastavia aj ten malý potôčik príjmu, ktorý doteraz firma mala.

Na úspech netreba zázraky

Dobrú firmu nevybudujete na zázrakoch. Genialita šéfa nespočíva v tom, že dokáže každý deň vymyslieť nové zázračné postupy. Geniálny šéf vymyslí správne ciele, potrebné postupy, naučí ľudí ich používať a zabezpečí, že sú správne vykonané a ciele dosiahnuté. V dobrej firme ľudia opakovane robia „normálne“ veci a dosahujú „normálne“ ciele. Ľudia prídu do roboty tak, ako majú stanovené, urobia to, čo majú urobiť a povedia to, čo je treba povedať.

Proste robia samé bežné „samozrejmosti“, ktoré sú dopredu veľmi dobre premyslené a naplánované. Na rozdiel od nadšencov, dobrodruhov či zúfalcov, ktorí vidia príčinu svojich úspechov v náhode či osude, naozaj urobia tie „samozrejmosti“ a vydržia ich robiť celé roky.  V dobrej firme normálni ľudia robia normálne veci. Je dobre vedieť, čo je to normálne. A základom „normálnosti“ je skvelé plánovanie, stanovené ciele, existujúce popisy práce a smernice, proste všetka tá administratíva, ktorá vnáša efektivitu a výsledky.

Všimnite si, aké je nádherné, ak si ľudia dávajú na Nový rok predsavzatia. Ktosi spočítal, že 40% novoročných sľubov sa splní už len tým, že si ich povieme. Schudnem, kúpim si auto, naučím sa po anglicky a podobné veci sa akoby zázrakom stávajú skutočnosťou. Tak aká to bude veľká sila, keď si k týmto cieľom človek pridá aj know-how, ako tieto ciele dosahovať. Nemôže zlyhať, však?

Autor: Ladislav Pavlík • HCA Slovakia • www.skolamanazmentu.sk

Foto: Pavol Kulkovský • Kulkovský photography | Facebook

ALERT s.r.o., Obchodná 4, 040 11 Košice, IČO: 46 431 411, DIČ: 2023384869