Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Naozaj potrebujete na podnikanie geniálnu myšlienku?
Ak rozmýšľate nad tým, že sa stanete novým Henrym Fordom alebo Tomášom Baťom, je to chvályhodné. Zobrať život do svojich rúk je určite správne. Budúci podnikateľ hľadá rady a inšpiráciu na internete, u priateľov, číta motivačné knihy, životopisy slávnych. Ale kde je pravda?
Keď začínajúci podnikatelia hľadajú radu, väčšinou sa dočítajú niečo v tomto duchu:
1. Najprv musíte mať dobrý podnikateľský nápad. To znamená vymyslieť niečo, čo je mimoriadne a nik iný na Slovensku alebo vo vašom okolí na to ešte neprišiel.
2. Musíte mať urobenú perfektnú analýzu trhu. Na to existujú odborníci z rôznych agentúr, ktorí vám s tým ochotne pomôžu. Z toho bude vychádzať váš podnikateľský zámer, ktorý vám posúdi nejaký úradník a samozrejme vaša banka.
3. Dôležité je mať skvelé finančné zabezpečenie. Dnes existuje množstvo služieb finančných inštitúcií – môžete si napríklad s ľahkosťou vybaviť úver pre začínajúcich podnikateľov.
4. Treba prijať perfektných ľudí, najlepšie s veľkou praxou a ochotných svojou tvrdou obetavou prácou podporiť začínajúceho podnikateľa. Dobrou správou je, že keď ich prijmete z Úradu práce, tak dostanete finančnú podporu z nejakého eurofondu určeného na zníženie nezamestnanosti.
5. Prenajmite si kanceláriu na dobrom mieste, najlepšie na hlavnej ulici.
6. Kúpte si poriadny reprezentačný oblek. Tiež potrebujete drahé auto, nezabudnite na luxusné hodinky, dajte si urobiť od odborníkov logo a natlačte aspoň tisíc vizitiek na drahom papieri.
7. Prihláste sa na kurz o reči tela, aby ste vedeli, kde si máte zasunúť ruky, keď s niekým rokujete alebo vystupujete na tlačovej konferencii.
8. Pripojte sa k nejakej veľkej finančnej alebo poisťovacej skupine, aby vás naučili, ako sa podniká. Budete tam mať svoju firmu a už v tridsiatke pôjdete do dôchodku s pasívnym príjmom desaťtisíc eur mesačne. Dôkazom toho, že táto skupina je dobrá je to, že ich šarmantný šéf má nové Ferrari, vlastné lietadlo, zlatý prsteň, majú obrovskú reklamnú kampaň podporenú celebritami a čo je hlavné, tisíce ľudí u nich nechalo svoje peniaze.
9. Urobte si vlastnú veľkú PR kampaň, aby sa každý dozvedel, aký ste úžasný.
10. Myslite pozitívne, vôbec nepochybujte o svojom úspechu, nepočúvajte natvrdlých rodičov a pribrzdených priateľov, ktorí vás odhovárajú od vašich snov. Smelo si zoberte veľký úver a nepochybujte o svojom veľkom úspechu. Vydržte a ten určite príde!
11. Žite vždy na hrane! Iba tak rýchlo zbohatnete. Využite každú medzierku v zákonoch vo svoj prospech. Zákony sú tu pre šikovných, aby ste na tých menej bystrých mohli zarobiť. Bohatý podnikateľ vždy využíva služby právnikov a nikdy nie je prichytený pri trestnom čine.
12. Žite naplno, užívajte si život plnými dúškami, veď žijeme len raz! Neľutujte, čo ste spravili, ale to, čo ste neurobili!
Aj keď som sa veľmi snažil, aby som pri písaní týchto odstrašujúcich bodov neupadol do ironického tónu a vyzeralo to ako seriózny materiál, tak s hanbou priznávam, že už pri bode štyri som to vzdal.
Neverte hlupákom
Rôznych radcov je na internete veľa. Ako sa vyznať v tom, čo je pravda a čo nie? Niektoré rady sú pravdivé, niektoré z nich sa iba zľahka dotýkajú pravdy a mnohé tvrdenia sú vyslovene manipulatívne lži či hlúposti. Nájdete ich aj v hrubých učebniciach manažmentu zo stola teoretikov, ktorí v živote neriadili bager a nikdy nedržali v ruke lopatu. Píšu ich poradcovia podnikania, ktorí sami nemajú na účte ani päťtisíc eur, rôzni motivátori s uhrančivým pohľadom, ktorí majú problém sami so sebou a svojím životom. A zvyčajne sú za propagandou spoločností, ktoré chcú na týchto radách zarobiť a nasmerovať vás ku kúpe svojich služieb. Veľa ľudí chce zarábať na naivite začínajúcich mladých kapitalistov, ktorí okrem žiary v očiach a obrovskej chuti dosiahnuť niečo výnimočné v živote nič iné nemajú.
Aká je pravda? V skutočnosti drvivá väčšina podnikateľov začínala podnikať bez geniálnych nápadov. Mali zväčša iba jednoduchú myšlienku, napríklad: „Musím niečo robiť, lebo som prišiel o prácu a nemám peniaze na živobytie“, alebo „Už sa to v tejto doterajšej práci nedá vydržať, je tam chaos. Ja sa už nebudem hanbiť za svojho neschopného šéfa, idem to radšej poriadne zorganizovať a robiť sám“. Alebo tiež „Chcem niečo dosiahnuť, ale v tejto práci sa už nikam nedostanem, tu sa nedá rásť“. Často ľudia chcú viac peňazí: „Chcem si poriadne zarobiť, už ma nebaví dostávať tú almužnu, čo mi platili doteraz. Som omnoho hodnotnejší pracovník, tu ma len zneužívajú. Chcem si kúpiť byt, nové auto a zabezpečiť pre rodinu slušné živobytie a nebrať tie otrocké hypotéky“. Je to tak?
O geniálnom nápade sa takmer nikdy nedá hovoriť. Aspoň ja poznám na Slovensku iba jednu firmu, čo začala podnikať až po tom, čo najprv vlastnila svetový patent. Ľudia proste robia to, čo sa naučili v predchádzajúcich zamestnaniach, alebo, ak mali šťastie na dobrú školu, robia to, čo sa naučili v škole (a to je stále zriedkavejšie, lebo ubúda škôl, ktoré vás naučia niečo použiteľné v praxi). Alebo nový podnikateľ robí to, čo bolo doteraz jeho hobby a teraz si pomocou záľuby chce aj zarobiť (záľubami ako fotografia, ručné práce, stavbárčina, chov psov a podobne).
Neprijímajte obrovské záväzky
Je určite pravda, že je potrebné mať nápad, a to primerane dobrý a použiteľný. Bez toho sa podnikať nedá, ale vôbec nemusí byť geniálny. Čo ale znamená primerane dobrý? Nuž, musíte mať schopnosť vytvoriť istú vec (stôl, jedlo, múr) alebo urobiť službu (oprava auta, ušitie šaty, dovezenie tovaru z Číny, úprava trávnika), o ktorú je vo vašom okolí skutočný záujem. Ak to ľudia považujú za užitočné a sú ochotní za to aj dostatočne veľa zaplatiť, tak by ste z toho príjmu mohli prežiť. Toľko k úvodnej analýze trhu.
Finančné zabezpečenie? Iba pilot kamikadze začne podnikať s tým, že si najprv vezme úver, v ktorom založí celý svoj rodinný dom a záhradu starej mamy, no vôbec pritom netuší, či to jeho podnikanie vôbec úspešne pôjde. Vlastne, to by už nebol kamikadze, ale úplný blázon.
Celý článok si prečítate v knihe Ladislava Pavlíka AKO FUNGUJÚ ÚSPEŠNÉ FIRMY.
Autor: Ladislav Pavlík • HCA Slovakia • www.skolamanazmentu.sk
Foto: Pavol Kulkovský • Kulkovský photography | Facebook
Kategórie