Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Buďte dobrým človekom
Pre každého majiteľa, ktorý chce mať prosperujúcu firmu a šťastný život, mám v oblasti etiky ešte jedno odporúčanie: zostavte si vlastný, osobný etický kódex aj pre seba a dodržiavajte ho. Niektorí ľudia sú toho názoru, že súkromný život nemá s tým pracovným nič spoločné a že to, čo človek robí mimo firmy, je jeho osobná vec, ktorá na jeho prácu nemá žiadny vplyv. Avšak na základe mojej vlastnej skúsenosti si dovolím povedať, že to nie je pravda.
Súkromný život človeka má na jeho prácu nesmierne veľký vplyv. Platí to obzvlášť pre tých, ktorí sú na riadiacich pozíciách. Vaši zamestnanci vaše súkromie vnímajú veľmi pozorne a citlivo. Či už to chcete alebo nie, ako šéf ste pre svojich ľudí vzorom – v dobrom aj v zlom. Práve vy určujete smer, v ktorom sa vaši zamestnanci budú uberať. Práve od vás závisí to, aké vzťahy budú panovať vo vašej firme. A práve vy ste do značnej miery zodpovedný za to, ako sa vaši zamestnanci správajú nielen v práci, ale aj v súkromí.
Čestný a dobrý život je nielen o dodržiavaní zákonov, ktoré schválil parlament, ale aj o dodržiavaní osobných morálnych zásad. Preto pokiaľ viete, že by ste niečo vo svojom osobnom živote mali napraviť, dajte to do poriadku, a to čo najrýchlejšie. Chyby robí každý, veď nikto z nás nie je dokonalý, ale pokiaľ sme na riadiacich pozíciách, máme zodpovednosť nielen za seba, ale aj za ľudí, ktorých vedieme. Preto vám odporúčam, aby ste žili tak dobre, ako len viete, a viedli vašich ľudí k tomu, aby robili to isté.
Nie je možné žiť tak, že ste etický v práci a neetický v súkromí. Skôr či neskôr tieto neetické činy prerastú aj do práce. Pokiaľ si človek neuvedomuje to, aké ničivé následky má jeho konanie, potom nebude rozlišovať ani medzi tým, či ich robí doma alebo vo firme, lebo je tak jednoducho nastavený. Takýto zamestnanec je rizikový faktor. Je to pomerne háklivá téma, lebo ako zamestnávateľ nemáte právo riešiť súkromné záležitosti zamestnancov, ale keď sa niečo také dozviete, bolo by nesprávne, ak by ste sa o tom aspoň neporozprávali. Upozornite daného človeka, že o tomto konaní viete, že vzbudzuje nedôveru a že mu odporúčate dať veci čo najskôr do poriadku. Hoci nie každý človek si dá poradiť, je to najmenej, čo môžete urobiť.
Život sa dá žiť rôznymi spôsobmi. Existuje obrovské množstvo cieľov a ešte väčšie množstvo ciest, ktoré vedú k ich dosiahnutiu. Isteže platí, že niektoré z týchto ciest sú jednoduchšie, rýchlejšie či menej náročné, a pokiaľ sú legálne, nemám s nimi absolútne žiadny problém. Pokiaľ však ide o krivé chodníčky, rozhodne vám ich neodporúčam. Účel nikdy nesvätí prostriedky, lebo korupcia a podvádzanie aj tak nikdy nikam nevedú. Uznávam, že je náročné podnikať v podmienkach, keď má konkurent horší, drahší výrobok, pričom váš výrobok je lacnejší a má viac pridanej hodnoty, no neviete ho dostať tam, kde potrebujete, kvôli rôznym zákulisným dohodám. Vašou úlohou je nájsť spôsob, ako ho k zákazníkovi dostať napriek tejto zábrane. Táto cesta je často náročná pre majiteľa i pre firmu, ale podľa môjho názoru je tá jediná správna.
Nepodliehajte krátkodobým pokušeniam. Dosiahnutie veľkého cieľa je skvelá vec, ale pokiaľ by ste na jeho dosiahnutie mali použiť prostriedky, ktoré by vám kradli spánok, načo by ste to robili? Celkom určite existuje aj legálna, čestná cesta, ako tento cieľ dosiahnuť. Pokiaľ v súčasnosti naozaj neexistuje, určite sa v budúcnosti nájde. Je lepšie počkať a kráčať hoci aj pomalšie, ale čestne. Raz do cieľa dôjdete.
Takisto vám neodporúčam fungovať podľa zásady „oko za oko, zub za zub“. Nestojí to za to. Aj keď vás niekto podvedie alebo vám nejako ublíži, nepáľte hneď všetky mosty. Omnoho lepšie je získať si informácie. Bol to jeho zámer alebo k tomu došlo neúmyselne? Je potrebné si to veľmi citlivo vyselektovať a v každom prípade sa s tým človekom otvorene a bez zábran porozprávať. Keď spoznáte aj jeho hľadisko, veľakrát sa dozviete niečo, čo ste dovtedy vnímali úplne inak a možno zistíte, že by ste svoje stanovisko mali prehodnotiť.
Pokiaľ to nebolo zámerné a vidíte, že váš partner (dodávateľ, zamestnanec…) má úprimnú snahu napraviť to, ja osobne by som mu dal ešte jednu šancu. Vždy treba u ľudí predpokladať, že sa chcú zlepšiť, lebo v zásade nie sú zlí. Ja osobne verím, že každý človek môže napraviť svoju chybu. Ale pokiaľ vás niekto podvedie znovu napriek tomu, že sľúbil nápravu, pravdepodobne bude lepšie, ak sa vaše cesty rozídu. Podstata človeka sa veľmi nemení a ak niekto zostáva lotrom napriek vášmu otvorenému rozhovoru, nestrácajte s ním čas. Pokiaľ ste dobrý človek, máte nárok na to, aby aj okolo vás boli dobrí ľudia.
Článok je úryvkom z knihy Vladimíra Košina „Nebojte sa siahnuť po hviezdach„.
Foto: Ľubomír Drápal, www.lubomirdrapal.com
Kategórie