Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Peter Vanka: Zlepšujeme zdravie ľudí v pohodlí domova
PETER VANKA (*1962) je spolumajiteľom a konateľom skupiny spoločností ORIN, ktoré sa primárne zaoberajú priamym predajom prístrojov z oblasti fyzikálnej terapie, najmä magnetoterapie a laserovej terapie. Okrem Slovenska, kde v roku 2015 oslávi svoje 20. narodeniny, pôsobí firma ORIN aj v Maďarsku, Rumunsku, Veľkej Británii a od budúceho roka aj v USA.
Ich prístroje prinášajú státisícom ľudí úľavu od zdanlivo nevyliečiteľných bolestí kĺbov, srdca či iných častí tela, výrazne pomáhajú pri prevencii ochorení pohybového, obehového a nervového systému, upravujú problémy s vysokým tlakom, vnútornými orgánmi a pokožkou. Používa ich viac ako 160 000 zákazníkov všetkých vekových kategórií, ako i profesionálni športovci a ich tréneri pri liečení svojich zverencov.
O životných zásadách pána Vanku, jeho podnikateľskej filozofii, cieľoch do budúcna a osobných hodnotách sa s ním rozprával MARCEL PAVLÍK.
Aká bola vaša cesta k podnikaniu a vedeniu vašej firmy?
Môj príbeh sa začal dvadsiateho ôsmeho júna 1962 v Krupine, kde som sa narodil, no moja rodina žila v malej neďalekej dedine Bzovská Lehôtka. Do školy som chodil do Pliešoviec, čo je dedina, ktorá bola v porovnaní s mojím rodiskom obrovská, a tým pádom to pre mňa bol veľký svet. Do škôlky som nikdy nechodil, takže som sa razom ocitol v novom prostredí.
Mal som tam veľký vzor, ktorým bola naša pani učiteľka chémie, pani Babicová. Vďaka nej som miloval chémiu a aj kvôli jej majstrovstvu som šiel na chemickú priemyslovku do Novák. Chémia ma neuveriteľne zaujímala. Môj kamarát, ktorý bol odo mňa starší, takisto vyštudoval chemickú školu v Banskej Štiavnici a daroval mi skúmavky a rôzne chemické látky, aby som si mohol doma robiť pokusy. V princípe ma tento predmet baví dodnes a čo-to z neho využijem aj v našej súčasnej praxi, keďže predávame prístroje zlepšujúce ľudské zdravie.
Po absolvovaní priemyslovky som chcel ísť na chemicko-technologickú fakultu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, kam ma neprijali, a tak som nastúpil do práce. Najprv som pracoval v podniku výpočtovej techniky v Banskej Bystrici, potom som sa oženil, presťahoval sa do Detvy a začal pracovať v ZŤS. Začínal som ako robotník pri stroji, no po približne trištvrte roku som dostal možnosť robiť majstra a neskôr vedúceho strediska.
V tom čase som bol jeden z najmladších, ak nie najmladší dielovedúci v ZŤS, keďže som mal iba dvadsaťdva rokov, a viedol som približne stopäťdesiat ľudí. Bola to úžasná skúsenosť, kde som sa veľa naučil o ľudskom charaktere. Z tých stopäťdesiatich pracovníkov boli napríklad šesťdesiati väzni, lebo súčasťou nášho závodu bolo aj pracovisko, kam chodili pracovať väzni z Banskej Bystrice. Mali sme pracovníkov, ktorí nevedeli používať ani obyčajný meter, a aj nesmierne schopných a vzdelaných ľudí, pri ktorých sa človek cítil ako nevzdelaný hlupák. Pre mňa to bola škola života, kde som sa naozaj naučil riadiť sa pravidlami, lebo každá technická firma má plno noriem, ktoré sa jednoducho musia dodržiavať.
Zo ZŤS som odišiel v roku 1990 a s bratom sme uvažovali nad tým, ako začať podnikať. Keďže v Katarínskej Hute boli sklárne, kde sme mali známeho, oslovili sme ho s tým, že by sme radi predávali ich poháre z liateho skla. Tak sme nakúpili poháre a predávali sme ich na rôznych trhoch a výstavách.
Bolo to úžasné obdobie a vcelku sa nám darilo. Nabrali sme za Favorit pohárov, rozpredali sme ich na trhoch, nakúpili sme ďalšie a tak sme fungovali. Nemali sme však odvahu nakúpiť ich za veľké auto a chodiť po hoteloch a iných väčších odberateľoch, lebo sme cítili, že sme stále boli iba nováčikovia a že náš úspech bol vlastne takým malým zázrakom. Zarobili sme si nejaké peniaze a naučili sa oslovovať ľudí. Dodnes sa usmievam nad tým, že keď sa na mňa prišla pozrieť moja žena s malými deťmi a videla ma, ako vykrikujem po ľuďoch, najprv ma mlčky obišla, lebo sa za mňa hanbila. Aj ja som v sebe najprv mal istú komunikačnú bariéru, no vedel som, že musím zákazníka osloviť, lebo ak som chcel predať, samé od seba by sa to neudialo. Postupne som sa naučil s ľuďmi komunikovať a bola to veľká zábava.
Počas môjho pracovného pobytu v Českej republike som sa stretol s človekom, ktorý predával magnetoterapiu. Veľmi ma to zaujalo, ale v tom čase som ešte nebol rozhodnutý sa jej venovať. Ale raz som bol ubytovaný v hoteli Nitra a hore schodmi šiel môj bývalý kolega, ktorý bol spolumajiteľom firmy ORIN. Začali sme sa rozprávať a hovorili o tom, ako sa komu darí. Ponúkol mi spoluprácu a do rána sme sa rozprávali o tom, ako presne budeme postupovať. Tak som prišiel do firmy ORIN s tým, že budem mať na starosti predaj a ak to pôjde dobre, stanem sa spolumajiteľom firmy.
Od septembra 1998 som bol v ORINe a po roku práce sme preorientovali firmu z predaja kuchynského náčinia na spomínanú magnetoterapiu. Stali sme sa prvou spoločnosťou na Slovensku, ktorá takéto výrobky predávala.
Aký je účel vašej firmy?
Dôvod, prečo robíme našu prácu, je zlepšovať zdravie ľudí v pohodlí domova. Chceme dať ľuďom nástroje k tomu, aby mohli svoje zdravotné ťažkosti hlavne v oblastiach ochorení srdca, ciev a pohybového aparátu riešiť aj bez závislosti od lekára, prípadne, aby mohli klasickú liečbu podporiť vo svojej domácnosti. Našou snahou je vytvárať systém, ktorý človeku umožní čo najefektívnejšie a najjednoduchšie riešiť svoje zdravotné ťažkosti.
Mojou osobnou snahou je zjednodušovať veci najviac, ako sa dá. Snažíme sa o to, aby naše výrobky mali jednoduché ovládanie, jednoduchý spôsob použitia, aby sa s nimi dalo ľahko manipulovať. Sú vhodné pre použitie v nemocnici, v ambulancii lekára, ale aj v domácnosti bežného človeka, bežného užívateľa. Mimochodom, lekári oceňujú práve túto jednoduchosť.
Účelom našej firmy je zlepšovať zdravie ľudí z pohodlia domova a zvyšovať ich komfort. Ak už človeka začnú trápiť nejaké zdravotné problémy, snažíme sa mu nielen predať prístroj, ale aj poskytnúť následné služby tak, aby zákazník dosiahol čo najlepší efekt.
Akým spôsobom manažujete financie?
Podľa mňa by sa firemné peniaze mali používať hlavne na to, aby sa napĺňal primárny cieľ, ktorý ste si pri vzniku firmy stanovili. V našom prípade, ak chceme byť globálnou firmou, musíme peniaze investovať do takého rozvoja, ktorý nám tento cieľ umožní naplniť. Pokiaľ chcete vy byť lídrom v technologickom rozvoji, musíte investovať veľké peniaze do výskumu a vývoja. Pokiaľ chcete mať tých najšpičkovejších ľudí, musíte investovať hlavne do nich. Primárne použitie peňazí by malo byť na to, aby mohla firma napredovať v tom, prečo vlastne vznikla.
Jedným z našich účelov je aj to, že podporujeme nadané a schopné deti, aby sme vytvárali lepšiu budúcnosť tohto štátu. To nie je len všeobecné klišé: peniazmi podporujeme vzdelávanie, hokejové a iné športové krúžky, podporujeme a financujeme mesačnou rentou študentov a podobne.
Keď hovoríme o účele vlastných peňazí majiteľa, tu si nedovolím dávať nijaké všeobecné rady. Z môjho pohľadu však moje osobné peniaze najradšej investujem do vzdelávania a osobného rozvoja, či už seba alebo ostatných. Môj osobný názor, s ktorým sa samozrejme nemusí každý stotožniť, je ten, že sme tu na svete preto, aby sme z neho odchádzali o niečo lepší, než sme naň prišli. A práve vzdelávanie a osobný rast to podľa mňa umožňuje. Samozrejme, peniaze treba použiť aj na svoj vlastný hmotný život a pomoc druhým. S tým, čo človek zarobil, sa treba podeliť, a nielen v rodine, ale aj s ostatnými.
Mnoho podnikateľov podniká pre komfort, ktorý im peniaze prinášajú. Treba si však uvedomiť, že aj keď si kúpite štyri autá, jazdiť môžete naraz iba v jednom. Ak už máte toľko peňazí, že neviete, čo s nimi, pokojne si kúpte aj štyri autá a tri domy. Mne osobne by sa to zdalo zbytočné, ale sú to vaše peniaze a máte plné právo rozhodnúť sa, akým spôsobom ich použijete na svoju osobnú spotrebu.
Za najdôležitejšiu spoločenskú investíciu považujem vzdelanie. To je vysoko pálčivý problém, ktorý pokiaľ nezačneme urýchlene riešiť, môže vyústiť vo veľkú katastrofu v budúcnosti. Do tejto oblasti takisto spadá veda a výskum, ktorým na Slovensku nevenujeme dostatočnú pozornosť.
Za osobitnú kapitolu investovania peňazí považujem niečo, čo osobne nazývam „investícia do budúcnosti“. Myslím tým toto: pokiaľ mne predošlá generácia umožnila vyrastať a žiť v krajine, kde som si mohol slušne zarobiť, cítim ako moju morálnu povinnosť zabezpečiť, aby túto príležitosť mala aj generácia, ktorá príde po mne. Chcem teda zabezpečiť to, aby keď raz budem starý, tu boli lepšie cesty, školy, politici, manažéri, zamestnanci, podmienky, nemocnice, lesy, rieky a podobne. Podľa môjho osobného názoru by mal každý manažér alebo majiteľ firmy rozmýšľať nad tým, čo tu po ňom zostane, a ako to môže zlepšiť.
Vráťte aspoň časť peňazí do spoločnosti, ktorá vám ich dala. Každá rozumná podpora sa vám môže o desaťročia neskôr, keď budete pomoc potrebovať vy, vrátiť. Pozrite sa na to takto: kto iný môže ľuďom pomôcť, keď nie vy? Kto iný to môže spraviť, pokiaľ to neurobíte sami? Môžete si povedať, že ste iba jedna kvapka v mori, no aj oceán je zložený z miliónov kvapiek. Navyše si myslím, že váš hlas má hodnotu nie jednej, ale mnohých kvapiek. Nezahoďte preto svoju silu. Pomôžte pár ľuďom, ktorí sú okolo vás. Tí pomôžu niekoľkým ďalším, ktorí sú okolo nich. Ak vytrváte, po čase vytvoríte kritickú masu, ktorá skutočnú zmenu dokáže spôsobiť a preklopíte to na tu správnu stranu.
Viac o jeho podnikateľskom príbehu sa dozviete v knihe • Ako vytvoriť z malej firmy veľkú.
Kategórie