Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Milan a Tatiana Kovalančíkovci: Budujeme najlepšiu sieť predajní mobilných telefónov na Slovensku a vo svete
MILAN KOVALANČÍK, je zakladateľ, majiteľ a generálny riaditeľ spoločnosti Mobilonline, s.r.o., a jeho manželka TATIANA KOVALANČÍKOVÁ, je výkonná a obchodná riaditeľka. Ich spoločnosť je špecialistom v oblasti predaja mobilných telefónov s najširším sortimentom tovaru a príslušenstva. Úzko spolupracujú s najrenomovanejšími dodávateľmi a výrobcami a ich sieť päťdesiatich predajní v súčasnosti pokrýva územie celého Slovenska od Bratislavy až po Michalovce. S manželmi Kovalančíkovcami sme hovorili o ich podnikateľskom príbehu, osobných, pracovných a obchodných zásadách, ako aj o cieľoch do budúcnosti.
Aké boli vaše podnikateľské začiatky a kedy sa začal písať príbeh Mobilonline?
Milan Kovalančík: Podnikať som začal v piatom ročníku vysokej školy, v roku 2000, keď som študoval odbor aplikovaná zoológia – poľovníctvo. Mal som v tom čase sľúbenú prácu, ale musel by som kvôli nej cestovať cez dva okresy každý deň a tá mzda nebola taká vysoká, aby ma to motivovalo. Začal som teda rozmýšľať, čo robiť. V tom čase som už za sebou mal skúsenosť s predajom bateriek do telefónov a sám som už jeden mobil mal, tak som začal uvažovať nad tým, že si otvorím vlastnú predajňu. Jeden môj dobrý kamarát v tom čase otvoril prvý obchod v Lučenci, ja som bol vtedy vo Zvolene a tam taký obchod nebol. Nečakal som dlho, vybavil som si živnosť a našiel svoj prvý priestor: maličkú predajničku v podchode s rozlohou možno šesť až sedem štvorcových metrov a škaredými, plechovými dverami, ktoré som musel fyzicky otvárať, aby bolo ľuďom jasné, že môžu prísť dnu (Úsmev).
Aké produkty a služby ponúka vaša firma dnes?
Tatiana Kovalančíková: Máme veľmi široký záber. Predávame mobilné telefóny, všetko príslušenstvo k nim, všetky smart zariadenia, ktoré sa dajú s mobilnými telefónmi integrovať, služby operátora 4ky a okrajovo sa venujeme aj servisu. Okrajovo len preto, lebo pri servisovaní mobilov do celého procesu vstupuje obrovské množstvo nepredvídateľných aspektov. Z toho dôvodu ho robíme hlavne pre našich stálych, verných zákazníkov a ako službu naviac poskytujeme výkup starých, použitých mobilných telefónov. U nás je možné ich doslova recyklovať: prinesiete k nám starý telefón a za doplatok dostanete úplne nový, pričom my tie telefóny ďalej predávame a distribuujeme.
MK: Veľkou devízou našich predajní je aj to, že sú zároveň aj našim skladom. Takmer všetok tovar, ktorý sa u nás dá kúpiť, v nich nájdete vystavený a okamžite k odberu. A keď sa niečo predá, náš systém automaticky každú predajňu zásobuje hneď na druhý deň ráno, aby bol všetok náš tovar stále dostupný.
Keďže pracujete spoločne, ako máte vo firme rozdelené funkcie?
MK: Ja mám na starosti vízie a smerovanie firmy, ako aj nastavovanie mesačných a ročných cieľov. To, kde sa firma bude nachádzať v budúcnosti, je moja práca. Snažím sa sledovať, kam sa hýbe trh, aby som vedel, ktorým smerom pohnúť celú našu firmu.
Ďalej mám na starosti obchod a marketing, kde máme veľmi šikovných ľudí. Nakoniec, mám na starosti aj projektové oddelenie, kde skúšame naše nové nápady – pilotné projekty. V rámci neho máme jedného projektového manažéra, jedného programátora, jedného technicko-analyticko-softwarového pracovníka a mňa, a spoločne pracujeme na tom, aby sme tieto novinky zaviedli. Napríklad, nedávno sme uviedli akciu na nové sklá, ktorá slúžila na to, aby sme do predajne dostali čo najviac zákazníkov.
TK: Miňo je šéf, tá hlava, ktorá je hore, a ja som ten krk, ruky a nohy celého systému. Mám na starosti maloobchod – mám pod sebou nášho senior manažéra, manažérov našich predajní a samozrejme aj predajcov. Na centrále mám na starosti sklad, ekonomické oddelenie a oddelenie služieb pre zákazníkov, pod ktoré spadá naša infolinka a reklamácie. Vo firme je nás momentálne je nás okolo stopäťdesiat – každý deň sa to mení, momentálne otvárame dve nové predajne a máme ľudí v zácviku.
Prešla som si v podstate každou pozíciou okrem programovania, obchodovania a marketingu, lebo v tom je živel môj manžel a nie je dobré, keď sú dvaja kohúti na jednom ihrisku (Úsmev). Preto mám skúsenosti a spisujem dohromady naše postupy, aby sa našim ľuďom po prijatí a zaškolení darilo čo najlepšie.
Čo hľadáte v človeku, ktorý by u vás mal pracovať?
MK: Pre mňa je základom to, aby ten človek bol čestný, pracovitý a pozitívny. To sú tri vlastnosti, ktoré keď náš pracovník má, dá sa s ním pracovať a počítať do budúcnosti. To, že je čestný, znamená, že neklame, neohovára a nekradne. Má v poriadku nielen svoj pracovný stôl, ale aj to, ako žije doma. Čestný človek je nastavený tak, aby pomáhal všetkým okolo seba, lebo vie, že sa mu to vždy vráti. Isteže, keď niekoho prijímate, neviete, aký je v súkromí a akú má povahu, ale za dva-tri mesiace vidíte, ako sa zapracoval do kolektívu. A ak je niekto úplne mimo našich hodnôt, kolektív ho ani neprijme.
TK: Do predajne hľadáme spolu s naším senior manažérom niekoho, kto spĺňa všetky tieto parametre. Po seminároch o personalistike v Škole manažmentu HCA viem, ako klásť tie správne otázky, a hlavne to, ako byť ticho, počúvať a dovoliť tomu človeku hovoriť. Sledujem aj to, či je ten človek naozaj s nami – môže sa stať, že ten človek sa vám na pohovore síce pozerá do očí, ale mysľou je niekde inde.
Dobrí ľudia sú veľmi vzácni. Čo robíte preto, aby pracovali práve u vás?
TK: V prvom rade si treba ujasniť, na čo presne toho človeka chcete. Na centrálu vyberáme ľudí až potom, čo máme úplne jasno v tom, čo ten človek bude robiť osem hodín denne, päť dní v týždni. Je veľmi zlé, ak má človek prácu len na dve hodiny a zvyšných šesť sa nudí, a najmä výkonní ľudia to znášajú veľmi ťažko.
Profesionalitu chceme ukázať aj tým, ako to u nás vyzerá. Prednedávnom sme sa presťahovali do našej novej centrály a je to veľmi pekný priestor. Úmyselne robíme pohovory na úplne najvyššom poschodí, aby si uchádzači prešli celú budovu a videli, čo všetko u nás máme. Chceme, aby videli našu atmosféru, aby sa u nás cítili ako doma a videli, kde môžu pracovať. Ľudia nám našu budovu a atmosféru často chvália – z piatich ľudí, ktorých sme nedávno prijali, nám tri slečny povedali, že nás sledujú osobne aj na Facebooku a vidia, že žijeme ako rodina. A keď vám to na pohovore povie úplne neznámy človek, padne to veľmi dobre.
MK: Cestou z Košíc som sa zastavil u nášho predajcu v Rožňave, ktorý je jeden z našich najlepších a pracuje u nás už šesť rokov. Pýtal som sa ho, prečo u nás pracuje a čo ho u nás drží. Povedal mi, že sa mu u nás páči, že ho bavia technológie, že si u nás môže povedať, čo chce, že mu pomôžeme, keď treba, a že tu fungujeme ako jeden tím. Jeho slová ma veľmi dojali a presne takýchto šikovných ľudí tu chceme mať. Firma bude len taká dobrá, aký bude dobrý jej priemerný zamestnanec, a preto chcem urobiť ďalšie reportážne video s našimi ľuďmi, ktoré k nám pritiahne viac skvelých kolegov.
Ako vašich zamestnancov motivujete?
MK: V prvom rade tým, že cítia našu podporu. Našich predajcov si veľmi vážim, sú pre nás dôležití nielen ako pracovníci, ale aj ako ľudia. Sú zároveň naším marketingom – to, ako sú oblečení a vystrojení, aký majú poriadok na predajni a ako je vyložený tovar, závisí len od nich. Dnes máme už päťdesiat predajní a momentálne pracujeme na tom, aby boli všetky perfektné a jednotné. Či už zákazník príde do Bratislavy, Michaloviec alebo do Lučenca, privíta ho rovnaké logo, sortiment, dizajn a prístup.
Ďalším motivačným nástrojom sú súťaže. Na centrále máme dva skútre, ktoré môžu naši obchodníci vyhrať na tri mesiace, alebo súťažia o mobilný telefón. Chcem sa tiež poďakovať nášmu senior manažérovi, ktorý sa o nich stará, lebo bez neho by to nešlo. Ak by svoju prácu nerobil perfektne, tí obchodníci by ho zjedli. Robí to skvele aj preto, lebo svojich ľudí vedie k etickému správaniu: aby robili svoju prácu čestne, aby sa priznali, ak sa niečo nepodarí, nech to vieme čo najskôr vyriešiť. V každej predajni máme dvoch až troch obchodníkov, takže má naozaj veľa práce.
Okrem predajcov a sortimentu je pri maloobchode iste dôležitá aj lokalita. Podľa čoho sa rozhodujete, kde o otvoríte svoje predajne?
MK: To je vždy moja práca. Je to otázka znalosti trhu a toho, ako sa správa. Všímam si, kde je v danom regióne spádová oblasť, aký je ten región silný, aká je tam konkurencia, a to vyhodnocujem oproti tomu, kde mi ponúkajú priestory. Tiež sa radím sa so známymi, ktorí majú predajne v okolí, aj s odborníkom na túto oblasť, s ktorým sme už za tie roky dobrí priatelia.
Naše predajne sú dnes väčšinou v hypermarketoch a obchodných domoch, lebo robiť to na námestiach už dnes nemá efekt. Aj v nákupnom centre je niekedy možné stagnovať, ale väčšinou je to vinou majiteľa, ktorý nevymieňa slabších nájomníkov za lepších a kvalitnejších, a aj my dobrí potom stagnujeme spolu s nimi.
Veľa ste hovorili o štúdiu a vzdelávaní. Prečo naň kladiete taký dôraz a čo študujete vy?
MK: Dnes už nechcem ľudí, ktorí by boli veľmi drahí a premúdrelí, ale takých, ktorí sú naozaj s nami. Preto máme vo firme akadémiu, ktorá pozostáva z troch ročníkov. Prvý ročník je kniha Cesta ku šťastiu, ktorá je celá o zásadách a správnom prístupe k životu. Tento ročník je kľúčový, lebo chcem, aby ľudia vedeli, že bez čestnosti a etiky sa nepohneme nikam. Ku každej kapitole píšu vlastnú úvahu a má to veľmi dobré ohlasy. Druhý level akadémie bude kniha Kľúč k úspešnej firme, z ktorej som vybral asi 80% článkov a ku každému z nich práve píšem otázky. Kúpili sme tiež kameru a robíme prvé inštruktážne videá, aby sa im učilo veľmi ľahko. Tretí level budú vybrané semináre zo vzdelávacieho programu HCA Slovakia – Program Professional. Aj vďaka tomu, že túto technológiu zapracúvame, máme čas na seba a ľudia vidia, že mať systém a poriadok v práci sa vypláca.
Čo by ste odporúčali rodinným firmám, kde spolu pracujú manželia, aby sa im pracovalo tak dobre, ako vám?
TK: Už sa ma to pýtali viacerí (Úsmev), ale pre mňa je to niečo prirodzené. Poviem to takto: svojho manžela rešpektujem a milujem ho. Tým, že sme spolu aj v práci, sa náš vzťah obohacuje, lebo si vieme povedať naozaj všetko. Nemáme pred sebou žiadne tajomstvá ani nič, čo by sme si nevedeli povedať. Miňo je ten vizionár a skvelá hlava a ja viem jeho vízie naplniť. Veľmi dobre sa dopĺňame.
MK: Tým, že pracujeme v spoločnej práci a spoločne sa aj vzdelávame, obaja rastieme. A tým, že máme spoločné problémy, máme aj spoločné vízie, vďaka ktorým firma kvitne. Pre mňa je dôležité zapájať ju do všetkého, čo robím, aby sme to robili dvaja. Navzájom sa ťaháme: ona ja som ten štartér, ona je skvelý dokončovač. Je mi veľkou oporou a neviem si predstaviť nepracovať s niekým, koho milujem a mám ho rád. A ďalšou zásadou je nenechávať veci otvorené. Ak cítim, že chémia nefunguje alebo je tam niečo, čo nie je OK, tak to otvorene oslovím a komunikujeme o tom. Ja sa nehádam ani so svojimi ľuďmi, nieto ešte s manželkou (Úsmev). Isteže, vždy sa môžeme rozprávať a komunikovať viac, ale neviem si predstaviť pracovať bez nej.
Viac o och podnikateľskom príbehu sa dočítate v knihe LIGA ÚSPEŠNÝCH.
Foto: Vladimír Veverka • www.vladoveverka.sk
Kategórie